Písal sa rok 2014, vtedajší minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek, v Žiline 17. júna slávnostne poklepal základný kameň výstavby diaľničného tunela Višňové s tým že, spustenie nového dialničného úseku je plánované do roku 2019. Dnes sa píše rok 2023 a len pár dní do zadu dialničná spoločnosť vyhodnotila tender na informačný systém tohto úseku diaľnice. Spustenie celého úseku je tak v nedohľadne.

Aj keď mnohí vodiči dúfali v spustenie nového úseku diaľnice podľa pôvodného plánu, zdá sa, že aktuálna situácia pod Strečnom sa pravdepodobne nezlepší ani po roku 2025 kedy je plánované spustenie nového dialničného úseku. Po otvorení nového diaľničného úseku sa aj tak predpokladá, že inzenzita vozidiel v oblasti Strečna sa moc nezmení.
Intenzita dopravy v úseku Žilina – Strečno
Rok | Intenzita |
---|---|
1968 | 6 047 |
1973 | 9 476 |
2000 | 16 726 |
2007 | 22 721 |
2015 | 26 831 |
Problémom je, že spustenie nového dialničného úseku, malo ist ruka v ruke so spustením dalších tunelov v oblasti pod Strečnom. Národná diaľničná spoločnosť si v roku 2011 objednala technickú štúdiu za 28 tisíc EUR bez DPH o tunelových možnostiach, ktoré by mohli zkrátiť cestu v oblasti Strečna až o tri kilometre a zefektívniť spojenie medzi Žilinou a Martinom.

Pri analýze možností tunelov na spojení Žiliny a Martina boli diaľničiarom ponúknuté tri varianty, ako sa vysporiadať s hornatým terénom v oblasti údolí Váhu. Štúdia ukazuje, že na optimalizáciu trasy a zabezpečenie cesty by mali byť postavené dva až tri tunely. V prvej variante by sa cesta skrátila o 3,3 km, ale potrebovali by sme tri tunely o celkovej dĺžke 2,46 km. Druhá varianta navrhuje dva tunely o celkovej dĺžke 1,6 km a tretia predpokladá dva tunely o celkovej dĺžke 1,2 km. Pri posledných dvoch návrhoch je tiež zahrnutý most.

Podla posledných informácií priamo z Národnej dialničnej spoločnosti, úplne upustili od realizácie tohto projektu. Ako vodiči síce nemáme jasné informácie o dôvodoch tohto rozhodnutia, no je isté, že táto zmena nijako nepomôže aktuálnej kritickej situácii na cestách pod Strečnom.

Hoci momentálne je cesta pod Strečnom v relatívne lepšom stave, s rastúcou intenzitou dopravy a prirodzeným opotrebovaním infraštruktúry môžeme v budúcnosti očakávať zosuvy pôdy a skál, ktoré by mohli výrazne ovplyvniť bezpečnosť a plynulosť dopravy v tejto oblasti. Taktiež medzi najčastejšie príčiny nehôd patrí porušovanie povinností účastníka cestnej premávky, ako je nedovolená rýchlosť jazdy či nedodržanie vzdialenosti medzi vozidlami.
Národná diaľničná spoločnosť v poslednej dobe spušta intenzívnejšie kontrolovanie ďialničných známok, nevedno či je to na právnikov, alebo na neprofesionálne obstarávanie dialnic. To, čo je isté, je, že situácia na ceste pod Strečnom nám bude robiť starosti ešte dlhší čas.
Držte sa na cestách a dbajte na svoju bezpečnosť. Prajem vám len to najlepšie a hlavne šťastné kilometre!
Zdroj fotografií: TASR/Pavol Ďurčo